CV narrado / Narrated CV

ESP/

Aquí encontrará el CV narrado de Muntadas (scroll down for English):

Antoni Muntadas nace en Barcelona en 1942 y reside en Nueva York desde 1971. Su trabajo aborda temas sociales, políticos y de comunicación, como la relación entre el espacio público y privado dentro de determinados marcos sociales, o los canales de información y la forma en que son utilizados para censurar o promulgar ideas. Presenta sus proyectos en distintos medios, como fotografía, vídeo, publicaciones, Internet, instalaciones e intervenciones en espacios urbanos.

Muntadas ha impartido y dirigido seminarios en diversas instituciones de Europa y Estados Unidos, incluyendo la Escuela Nacional de Bellas Artes de París, las Escuelas de Bellas Artes de Burdeos y Grenoble, la Universidad de California en San Diego, el Instituto de Arte de San Francisco, la Cooper Union de Nueva York, la Universidad de São Paulo y la Universidad de Buenos Aires. Asimismo, ha sido artista residente y profesor de varios centros de investigación y educación, incluyendo el Visual Studies Workshop de Rochester, el Banff Centre de Alberta, Arteleku en San Sebastián, el Studio National des Arts Contemporains Le Fresnoy y la Universidad de Western Sydney. Destaca su larga trayectoria como profesor invitado del Programa de Artes Visuales en la Escuela de Arquitectura del MIT en Cambridge (1977-2014). Actualmente es profesor de la Universidad IUAV de Venecia.

Muntadas ha recibido diversos premios y becas por parte de instituciones como la John Simon Guggenheim Memorial Foundation, la Rockefeller Foundation, el National Endowment forthe Arts, el New York State Council on the Arts, Ars Electronica en Linz, Laser d’Or en Locarno, el Premi Nacional d’Arts Plàstiques concedido por la Generalitat de Catalunya y el Premio Nacional de Artes Plásticas 2005. En 2009 recibe el Premio Velázquez de las Artes Plásticas, otorgado por el Ministerio de Cultura español.

Ha exhibido en diversos museos, incluyendo el MoMA de Nueva York, el Berkeley Art Museum de California, el Musée d’art contemporain de Montreal, el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid, el Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, el Museu de Arte Moderna de Río de Janeiro y el Museu d’Art Contemporani de Barcelona. En cuanto a su presencia en certámenes internacionales, cabe destacar su participación en las ediciones VI y X de la Documenta de Kassel (1977, 1997), en la Whitney Biennial of American Art (1991) y en la 51 a Biennale di Venezia (2005), así como en las de São Paulo, Lyón, Taipei, Gwangju y La Habana.

Entre las exposiciones individuales celebradas con posterioridad a «On Translation: I Giardini» en el Pabellón de España en la Biennale di Venezia (2005), se cuentan «Protokolle» en el Württembergischer Kunstverein de Stuttgart y la instalación «On Translation: Social Networks» en la Inter-Society of Electronic Arts de San José, California, durante el año 2006. En el 2007 expone «Muntadas/BS. AS.» simultáneamente en el Espacio Fundación Telefónica, el Centro Cultural Recoleta y el Centro Cultural de España en Buenos Aires. En el año 2008 presenta «Petit et Grand» en el Instituto Cervantes de París y «Muntadas: La construcción del miedo y la pérdida de lo público» en el Centro José Guerrero de Granada. Durante 2009 interviene en el Pabellón Mies van der Rohe con el trabajo «Muntadas. On Translation: Paper BP/MVDR», exhibe en la galería de Arte Contemporánea SBC de Montreal «La construction de la Peur», y realiza una retrospetiva en la Cinémathèque Québécoise, «Muntadas: Vidéo, média critique».

En 2010 presenta su nuevo proyecto «On Translation: Açik Radyo. Mitos y Estereotipos», bajo el programa «Lives And Works in Istanbul», que exhibe en el Istanbul Modern Museum. Ese año Muntadas expone «Informação-Espaço-Controle» en Estação Pinacoteca en São Paulo, Brasil, y «About Academia», en The Carpenter Center for the Visual Arts en Harvard University, Cambridge. Esta exposición viajará posteriormente a Arizona State University Museum y a la American Academy en Roma, Italia. En el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía presenta su muestra «Muntadas: Entre/Between» de noviembre del 2011 hasta marzo del 2012. Luego la exposición viaja a la Fundação Calouste Gulbenkian de Lisboa, al Jeu de Paume de París y a la Vancouver Art Gallery de Vancouver.

Durante los años 2014 y 2015 exhibe en Kent Fine Art de New York, Galleria Michela Rizzo de Venecia, Galería Joan Prats de Barcelona y la Galería Moisés Pérez de Albéniz en Madrid así como en el MuCEM, Musée des Civilisations de l’Europe et de la Mediterranée de Marsella, en Francia. En el 2015 es invitado por la 72 edición del Festival de Cine de Venecia a mostrar en el espacio público su nuevo trabajo «Dérive Veneziane», una vídeo-proyección dedicada a la ciudad de Venecia. Durante el año 2016 Muntadas trabaja en la continuación del proyecto «About Academia» (2011), que ha resultado en las dos exposiciones homónimas «Activating Artifacts: About Academia», en De Appel, Amsterdam, Holanda, y en el Center for Art, Design and Visual Culture, University of Maryland, Baltimore. En enero de 2017 presenta una exposición individual, «Palabras, Palabras...», en la galería Moisés Pérez de Albéniz de Madrid, y en el mes de octubre de ese mismo año, «Muntadas Videoworks», en el OCAT de Shanghai.

Desde el año 2011 trabaja en el proyecto «Asian Protocols», cuya primera parte fue presentada en el Total Museum de Seúl, en 2014; la segunda fase, en 3331 Arts Chiyoda en Tokio en 2016, y la tercera, en el Three Shadows Photography Art Center de Beijing, China, en 2018. Ese mismo año expone en el Centro Galego de Arte Contemporánea de Santiago de Compostela «Muntadas, Estratexias do desprazamento», y en la galería Cristina Guerra Contemporary Art de Lisboa se celebra la muestra «Muntadas, Espectáculo / Poder / Mass Media». Además, en la galería Joan Prats de Barcelona se lleva a cabo la exposición «Edicions II», con sus trabajos gráficos desde 2003 hasta la actualidad. Colectivamente es parte de la exposición «Before Projection: Video Sculpture 1975-1995», realizada en el MIT List Visual Art Center, Massachusetts, EE.UU., que itinera al Sculpture Centre, Long Island City de Nueva York. En el 2019 muestra conjuntamente su trabajo con el de Fabio Mauri en la Galleria Michela Rizzo de Venecia bajo el título «Mauri/Muntadas».

En 2020 presenta “Muntadas. Interconnessioni”, en el MAMbo de Bolonia, Italia. Esta exposición llega en itinerancia desde Artium, en Vitoria, España, donde se pudo visitar bajo el título “Muntadas. Elkarrekiko loturak, interconexiones, interconnessioni”. En 2021 presenta La ciudad vacía (2019-2021), proyecto desarrollado especialmente para el Museo de Bellas Artes de Bilbao aborda el desarrollo histórico de la ciudad Bilbaína y de su urbanismo como punto de partida para una investigación más amplia en torno al espacio público y la arquitectura. Recientemente, en 2022, Muntadas ha trabajado en dos exposiciones individuales. En el Ateneo de Manila (Filipinas) ha presentado "Exercises on Past and Present Memories", donde revisa la historia y la memoria colonial entre España y Filipinas, un proyecto itinerante que también fue presentado en el Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC) de Sevilla (España); mientras que en Granada (España) ha mostrado una nueva iteración del proyecto About Academia (iniciado en 2011, con una segunda versión en 2017) en la Sala del Palacio de la Madraza de la Universidad de Granada y en el Crucero del Hospital Real.

 

Pincha aquí para volver al CV completo.

 

ENG/ 

Here you will find the narrated Muntadas CV (arriba en español):

Antoni Muntadas was born in Barcelona in 1942 and has lived in New York since 1971. Through his works he addresses social, political and communication issues such as the relationship between public and private spaces within social frameworks, and he investigates channels of information and the ways they may be used to censor or promulgate ideas. His projects are presented in different media such as photography, video, publications, the Internet, installations and urban interventions.

Muntadas has taught and directed seminars at diverse institutions throughout Europe and the United States, including the National School of Fine Arts in Paris, the Fine Arts Schools in Bordeaux and Grenoble, the University of California in San Diego, the San Francisco Art Institute, the Cooper Union in New York, the University of São Paulo, and the University of Buenos Aires. He has also been invited as a resident artist and consulting advisor at various research and education centres including the Visual Studies Workshop in Rochester, the Banff Centre in Alberta, Arteleku in San Sebastian, The National Studio for Contemporary Arts Le Fresnoy, and the University of Western Sydney. Antoni Muntadas has also been a visiting professor at the Visual Arts Program in the School of Architecture at MIT in Cambridge from 1977 to 2014. He is currently teaching at the Università IUAV in Venice.

Muntadas has received several prizes and grants, including those of the John Simon Guggenheim Memorial Foundation, the Rockefeller Foundation, the National Endowment for the Arts, the New York State Council on the Arts, Ars Electronica in Linz and the Laser d’Or in Locarno, the Premi Nacional d’Arts Plàstiques awarded by the Catalan Government and the Premio Nacional de Artes Plásticas 2005. One of his most recent awards is the Premio Velázquez de las Artes Plásticas 2009, granted by the Spanish Ministry of Culture.

His work has been exhibited in numerous museums, including the Museum of Modern Art in New York, the Berkeley Art Museum in California, the Musée d’art contemporain de Montreal, the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in Madrid, the Museo de Arte Moderno in Buenos Aires, the Museu de Arte Moderna in Rio de Janeiro and the Museu d’Art Contemporani de Barcelona, while other international events in which he has presented work are the VI and X editions of Documenta Kassel (1977, 1997), the Whitney Biennial of American Art (1991), the 51st Biennale di Venezia (2005) and other biennials in São Paulo, Lyon, Taipei, Gwangju and Havana.

Subsequent to “On Translation: I Giardini” displayed at the Spanish Pavilion in the 51 st Biennale di Venezia, his latest solo exhibitions include “Protokolle”, Württembergischer Kunstverein Stuttgart, “Muntadas. Proyectos Urbanos (2002/2005)... Hacia Sevilla 2008”, Centro de las Artes de Sevilla and “Muntadas. Histoires du couteau”, Le Creux de l’enfer, Centre d’art contemporain, Thiers. In 2006 he presented the installation “On Translation: Social Networks” at the Inter-Society of Electronic Arts in San José, California. In 2007 “Muntadas/BS. AS.” was exhibited simultaneously at the Telefónica Foundation Space, the Recoleta Cultural Center and the Spanish Cultural Center in Buenos Aires. In 2008 he presented “Petit et Grand” at the Cervantes Institute in Paris and “Muntadas: The Construction of Fear and the Loss of Public Space” at the José Guerrero Cultural Centre in Granada. During 2009 he made an intervention at the Mies van der Rohe Pavilion with the project “Muntadas. On Translation: Paper BP/MVDR”. In Montreal he showed “La construction de la Peur” at the Contemporary Art Gallery SBC and “Muntadas: Vidéo, média critique”, a retrospective presented at the Cinémathèque Québécoise.

In 2010 he presented his project “On Translation: Açik Radyo, Myths and Stereotypes”, supported by the programmes “Lives and Works in Istanbul”, exhibited at the Istanbul Modern Museum. This year Muntadas exhibited “Informação-Espaço-Controle” in Estação Pinacoteca in São Paulo, Brasil; and “About Academia”, at The Carpenter Center for the Visual Arts at Harvard University, Cambridge, MA. This exhibition has travelled to Arizona State University Museum and to the American Academy in Rome, Italy. “Muntadas: Entre/Between” took place in the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, from November 2011 until March 2012. It was exhibited at the Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa, Portugal and it was shown at the Jeu de Paume in Paris and in the Vancouver Art Gallery, Vancouver, Canada, in 2013.

Recently he has shown in Kent Fine Art, New York, Galleria Michela Rizzo, Venezia, Galeria Joan Prats, Barcelona, and Galería Moisés Pérez de Albéniz in Madrid as well as the MuCEM-Musée des Civilisations de l’Europe et de la Mediterranée, in Marseille, France. In 2015 he was invited by the 72nd Venice Film Festival to show in the public space his new work “Dérive Veneziane”, a video projection dedicated to the city of Venice. During the year 2016 Muntadas has worked on the continuation of “About Academia” (2011), which has resulted in the two homonymous exhibitions “Activating Artifacts: About Academia”, in De Appel, Amsterdam, Holland, and in the Center for Art, Design and Visual Culture, University of Maryland, Baltimore, USA. In January 2017 he had an individual exhibition, “Palabras, Palabras...”, in the gallery Moisés Pérez de Albéniz, Madrid, and another in October, in the OCAT of Shanghai, where he has exhibited Muntadas Videoworks.

Since 2011 he has been working on the “Asian Protocols” project, the first part of which was presented at the Total Museum in Seoul, Korea, in 2014, the second phase at 3331 Arts Chiyoda in Tokyo, Japan, in 2016 and the third at the Three Shadows Photography Art Center in Beijing, China, in 2018. This same year, he exhibited at the Centro Galego de Arte Contemporánea de Santiago de Compostela, Spain: “Muntadas. Estratexias do desprazamento”. The exhibition “Muntadas, Espectáculo / Poder / Mass Media” was held at the Cristina Guerra Contemporary Art gallery in Lisbon, Portugal. The Joan Prats Gallery in Barcelona, Spain, also hosted the exhibition “Edicions II”, with Muntadas’ graphic works from 2003 to the present. He also formed part of the exhibition “Before Projection: Video Sculpture 1975-1995”, which took place at the MIT List Visual Art Center in Massachusetts. It is currently being shown at the Sculpture Center, Long Island City in New York City. Most recently (2019), he exhibited “Mauri/Muntadas” together with the work of Fabio Mauri at the Galleria Michela Rizzo in Venice.

In 2020 he presents "Muntadas. Interconnessioni", at the MAMbo in Bologna, Italy. This exhibition arrives in itinerancy from Artium, in Vitoria, Spain, where it could be visited under the title "Muntadas. Elkarrekiko loturak, interconexiones, interconnessioni". In 2021 he presents La ciudad vacía (2019-2021), a project developed especially for the Museo de Bellas Artes de Bilbao that addresses the historical development of the city of Bilbao and its urbanism as a starting point for a broader investigation into public space and architecture. Recently, in 2022, Muntadas has worked on two solo exhibitions. At the Ateneo de Manila (Philippines) he has presented "Exercises on Past and Present Memories", where he revisits colonial history and memory between Spain and the Philippines, an itinerant project that was also presented at the Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC) in Seville (Spain); while in Granada (Spain) he has shown a new iteration of the About Academia project (started in 2011, with a second version in 2017) at the Sala del Palacio de la Madraza at the University of Granada and at the Crucero del Hospital Real.

 

Click here to go to the complete CV.